Appreciation post for Ayah and Ibu

 Assalamualaikum,
Saya jarang tulis tentang ibu dan ayah saya. Tapi, sejak ambil course PSYC3312 (Parenting and Family Psychology), saya reflek banyak perkara.
Ternyata, subjek ini banyak membuka mata saya betapa mencabarnya menjadi seorang ibu dan ayah. Dengan pelbagai ragam anak yang perlu dilayan. Dengan macam-macam demand yang anak mahukan. Dengan bermacam hal yang perlu dikorbankan.

Bila terkenang balik, zaman masa demand lebih-lebih pada ibu dan ayah, rasa macam, “haihh, kenapalah aku buat macamtu”. But things have been done, we cannot fix what has been passed but we can definitely try to improve starting from now.


Syurga yang Selalu Dirindukan J

Cerita yang saya nak cerita mungkin cliché, tapi mungkin ia bermanfaat untuk dikongsikan.
Pengorbanan ibu dan ayah sebenarnya sejak awal lagi, sejak kita masih dalam kandungan ibu dan ayah. 
Saya pernah tanya ibu, apa ibu rasa masa mengandung. Ibu kata sakit sebab ibu ada gastrik. Jadi bila mengandung tu, memang 9 bulan menahan sakit T_T. 
Saya tanya lagi, macamana sakitnya melahirkan, ibu cuma jawab “ibu tak boleh nak describe, cuma orang yang pernah rasa, tahu macamana rasanya.” 
Kemudian, ibu tunjuk lehernya yang terkesan kerana meneran. Ibu kata dia tak reti practice breathing masa bersalin. Yang dia fikir cuma nak anak selamat je. Besarnya pengorbanan ibu..

Lepastu bila dah besar sikit, umur 3 tahun, ibu ayah pernah risau sebab saya hilang (nakal boleh tahan jugak saya ni). Mujur waktu tu ada orang baik hati yang telefon polis sebab jumpa saya. Dan waktu ibu telefon polis, polis kata ada yang kata terjumpa budak hilang. Dan Alhamdulillah, saya dijumpai dan masih ada sampai sekarang. HAHA.

Masa kanak-kanak, ibu layan je saya yang agak demanding. Kalau nak pergi sekolah tadika, tudung tu kalau boleh nak lipat elok-elok. Kalau tak elok, ibu kena pakaikan balik semula. -_-
Bila dah besar sikit, nak beli barang kena mahal. Tak boleh tengok adik-beradik lain beli, nak minta beli juga. Kadang-kadang tu ayah tak mampu pun nak belikan, tapi bila dah masam muka, ayah belikan juga. :(
Menyesal rasa bila ingat balik.

Bila dah remaja sikit, ada la berlaku salahfaham. Saya rasa ibu ayah tak faham saya. Rasa mereka tak sayang saya. Waktu itu jiwa remaja sangat memberontak (waktu ni la keluar usrah -_-). Lepastu, apa yang saya buat ialah duduk nangis dalam bilik. Tak keluar makan, tak sembang. Hmm. Dahsyat jugak la waktu tu. Sampai ibu ayah terasa.
Mana ibu ayah tak terasa, anak buat perangai macamtu kan..

Ayah nak pujuk, ayah belikan A.B.C. lepastu bawa saya ke klinik, risau tengok nangis lama-lama. Takut demam. Tapi, tu masalah yang cari sendiri.
Then, sampai satu hari ni, ayah cakap one-to-one dengan saya. Jarang cakap dengan ayah, tapi waktu tu saya dengar je apa ayah cakap. Ayah kata, “mana ada ibu ayah yang tak sayang anak. Bagi ayah, anak-anak ayah ni nyawa tau.” Dan waktu tu saya dapat lihat ayah hampir menangis. (Oh God, I cannot continue writing T_T).

Ayah jarang sangat terlihat sedih depan anak-anak. Kalau dia tertekan, kesempitan wang ke, ayah cuma akan luahkan pada ibu. Pernah satu hari saya terbaca mesej ayah dengan kawan dia. Ayah tengah sesak wang waktu tu, dan minta tolong kawan ayah. Waktu baca tu, saya cuma diam.
Ayah, takpernah nak khabarkan jerih perih yang dia rasa pada anak-anak.

Ibu pula, sejak anak-anak semakin membesar, selalu ibu rasa sunyi. Saya pernah terjumpa diari yang ibu tulis. Dalam diari tersebut, ibu banyak tulis tentang anak-anak dia. Bagaimana gembira ibu bila anak-anak balik rumah, bagaimana sedih ibu bila anak-anak semua kembali bekerja dan belajar. Dalam diari tersebut, banyak ibu doa untuk setiap satu anak dia.
Ada part di mana ibu tulis di diarinya tentang saya. Ibu sungguh-sungguh doa supaya saya dapat straight A’s dan gapai cita-cita saya untuk belajar ke luar negara. Masa baca tu, rasa ya Allah, betapa sebenarnya mungkin usaha saya tak seberapa tapi berkat doa ibu yang membolehkan saya berada di sini, melanjutkan pelajaran dalam bidang yang diminati. Terima kasih ibu :’)


 Jika mahu ditulis lagi, takkan mampu ada perkataan yang dapat saya ungkapkan betapa pemurahnya Tuhan mengurniakan ibu dan ayah yang sebenarnya cukup sempurna buat saya. Takkan ada perkataan terima kasih yang mampu membalas jasa mereka selama mana saya bernafas.

Semoga dengan kefahaman ini, Allah jadikan saya anak yang soleh buat ibu dan ayah. Anak yang sentiasa mendoakan, anak yang sentiasa akan juga selalu contact ibu ayah walau bagaimana sibuk, anak yang sentiasa bersyukur, anak yang akan menjadi asset bagi mereka ke syurga.
Moga jika adanya manfaat tulisan ini yang membuatkan orang lain lebih menghargai ibu bapa dan reflek kembali pengorbanan mereka, semua aliran-aliran amal ini Tuhan alirkan juga buat ibu bapa saya yang saya takkan mampu balas dengan segala harta di dunia.

Sebagai penutup, saya mengajak semua orang yang membaca, ayuhlah sama-sama kita ungkapkan lafaz sayang dan kasih kita pada ibu bapa kita. Ayuhlah kita ungkapkan betapa besar kesyukuran kita memiliki mereka di dunia. Ayuhlah kita sama-sama berusaha menyantuni kedua ibu bapa kita dengan segenap rasa sayang.
Dan ayuhlah, kita sama-sama menghayati doa dalam Surah Al-Ahqaf ayat 15 dan sama-sama mengamalkannya. Mungkin ini boleh jadi hadiah buat mereka.


“Dan Kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada kedua orang tuanya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Masa mengandung sampai menyapihnya selama tiga puluh bulan, sehingga apabila dia (anak itu) telah dewasa dan umurnya mencapai empat puluh tahun, ia berdoa, "Ya Tuhanku, berilah aku petunjuk agar aku dapat mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau limpahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku dan agar aku dapat berbuat kebajikan yang Engkau ridhai; dan berilah aku kebaikan yang akan mengalir sampai kepada anak cucuku. Sungguh, aku bertobat kepada Engkau, dan sungguh, aku termasuk orang muslim.”

Experiential Avoidance

Assalamualaikum.

I just wanted to share something for my future reference.
So, basically this post is for the current me and future me.

Everyone has fear.
Fear of taking risks.
Fear of making decisions.
Fear of responsibilities.
Fear of trying something new.
Fear of many things.

There are lot of things we are afraid of.
Therefore, to not experiencing the fear, we always avoid doing things that we are afraid of.

We avoid taking risks
We avoid making decisions
We avoid responsibilities
We avoid trying something we never did before
We avoid many things

We avoid just because we don't want to experience fear.

Unfortunately, life does not work that way.
We cannot achieve success without having fear to start the first step.
We cannot get things done by avoiding doing things.
We can never know our potentials if we don't try.
Have you ever heard a song sang by Shakira, "Try Everything"?
Here I share the lyrics:
I messed up tonight
I lost another fight
I still mess up but I'll just start again
I keep falling down
I keep on hitting the ground
I always get up now to see what's next
Birds don't just fly
They fall down and get up
Nobody learns without getting it won
I won’t give up, no I won’t give in
Till I reach the end
And then I’ll start again
Though I’m on the lead
I wanna try everything
I wanna try even though I could fail
I won’t give up, no I won’t give in
Till I reach the end
And then I’ll start again
No I won't leave
I wanna try everything
I wanna try even though I could fail
Oh oh try everything
Look how far you've come
You filled your heart with love
Baby you've done enough that cut your breath
Don't beat yourself up
Don't need to run so fast
Sometimes we come last but we did our best 

I won’t give up, no I won’t give in
Till I reach the end
And then I’ll start again
Though I’m on the lead
I wanna try everything
I wanna try even though I could fail
I won’t give up, no I won’t give in
Till I reach the end
And then I’ll start again
No I won't leave
I wanna try everything
I wanna try even though I could fail
I'll keep on making those new mistakes
I'll keep on making them every day
Those new mistakes
Oh oh, try everything

Yusra and Hana Humaira' :D
(remember when we were a cute little kid? We try to walk and fall but 
WE KEEP TRYING)


I know, this is the hardest things to do
Because we always have all the maladaptive thoughts.
"What IF I fail?"
"What IF people don't like me?"
"What IF I make silly mistakes?"
"What IF people judge me?"
"What IF..."
"What IF..."
"What IF..."
till the end of the world, we can never get an answer for this "What IF question"
(p/s: try everything that is permissible only okay ^_^)

How funny we are,
we always imagine bad things that have not yet happened
Until we forget to embrace present moment
We are too caught of with our thoughts that most of the time are not true.
How can we know if we never try, right?

Maybe, what we should say to ourselves is "What IF I give it a try and see how it goes..."
Yes, we might fail but we know we have tried.
Yes, we might fail but we learnt from the experience.
Yes, we might fail but we have succeed by starting the first step.


 I end this post with this video:


The point is: "We can't change our lives for the better without worrying that we will change for the worse. There is no way around this. It is the human condition. BUT we can cultivate the ability to experience difficult thoughts and emotions in the service of what matters most to us. This is called PSYCHOLOGICAL FLEXIBILITY"

Till then,
Hope this might be beneficial to us all. 
I write this just to remind myself in the future.
:)




Rindu- Tere Liye

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, selesai baca novel yang menyentuh perasaan, membuka fikiran dan sedikit sebanyak menjawab beberapa persoalan kehidupan. Novel ini best seller. Dalam masa setahun lebih, buku ini telah dicetak berbelas kali. Novel ini juga mendapat anugerah buku islami terbaik.

credit: google


Secara ringkas, novel Rindu ini berkisarkan tentang kerinduan kepada Ilahi. Berlatarbelakangkan tahun 1930-an, penulis berjaya membawa pembaca menelusuri zaman tersebut di mana untuk berangkat ke haji, masih menggunakan kapal laut. Sangat menarik bila baca, sebab dapat rasa betapa banyak pengalaman dapat ditimba dalam perjalanan sebulan di atas kapal berangkat ke haji. Betapa jiwa-jiwa disucikan dahulu sepanjang sebulan perjalanan sebelum melakukan haji. Banyak tempat dilewati sebelum sampai ke pelabuhan Jeddah. Banyak kisah menarik yang diceritakan. Sangat menarik dibaca sebab pada zaman sekarang, pengalaman menakjubkan seperti ini tak dapat kita rasakan.

Novel ini berkisah tentang masa lalu yang menyakitkan, kisah tentang persoalan-persoalan kehidupan yang baru ditemui jawapannya sekarang, dan kisah tentang harapan.

Sinopsis yang penulis beri di bahagian belakang buku tersebut berbunyi,

""Apalah arti memiliki, ketika diri kami sendiri bukanlah milik kami?
Apalah arti kehilangan, ketika kami sebenarnya menemukan banyak saat kehilangan, dan sebaliknya, kehilangan banyak pula saat menemukan?
Apalah arti cinta, ketika menangis terluka atas perasaan yg seharusnya indah? Bagaimana mungkin, kami terduduk patah hati atas sesuatu yg seharusnya suci dan tidak menuntut apa pun?
Wahai, bukankah banyak kerinduan saat kami hendak melupakan? Dan tidak terbilang keinginan melupakan saat kami dalam rindu? Hingga rindu dan melupakan jaraknya setipis benang saja”
Rindu- Tere Liye. Lima kisah dalam sebuah perjalanan panjang kerinduan."

Dalam novel ini, terdapat beberapa watak. Antaranya:

Gurutta Ahmad Karaeng: ulama' termasyhur yang sangat merendah diri dan bijak. Ulama' yang menjadi rujukan bagi penumpang yang sesak dengan masa lalu mereka. Namun, beliau sendiri punya persoalan yang tak mampu beliau jawab sendiri.

Daeng Andipati: seorang ayah dan suami yang penyayang, berpendidikan, baik hati. Di luar terlihat bagai mempunyai kebahagiaan sempurna tetapi masih menyimpan dendam benci terhadap ayah kandung kerana masa lalu yang menyakitkan.

Bonda Upe: Guru mengaji bagi anak-anak di atas kapal. Mempunyai kisah hitam pada masa lalu hingga tak mampu ia berjumpa dengan orang lantaran malu dengan masa lalunya. Hanya berjumpa di masjid untuk mengajar anak-anak mengaji. Selebihnya tak bergaul dengan orang.

Mbah Kakung: Seorang datuk yang tua. Sangat kasih kepada isteri yang dinikahi selama 60 tahun. Segalanya sangat sempurna kerana misi pergi haji yang lama telah dijanji untuk pergi bersama sedang dalam perjalanan untuk dikerjakan. Namun, kematian sang isteri semasa perjalanan di atas kapal merenggut bahagianya dan muncullah pertanyaan tentang takdir itu.

Ambo Uleng: Kelasi kapal yang tangguh. Bekerja di kapal tersebut hanya untuk melarikan diri daripada rasa patah hati dan kecewa dengan cinta. 

Menarik kisah yang digarapkan. Bagaimana misterinya takdir Tuhan. Kelima-lima mereka bertemu di atas kapal dan masing-masing menemukan jawapan kehidupan yang selama ini membuat sesak dalam dada.  Betapa, dalam kehidupan kita ini, sebenarnya kita banyak berjumpa dengan orang. Ada yang memang signifikan sekali kehadiran mereka dalam hidup kita. Ada yang hanya datang dan pergi malah terlupakan terus. Namun yang pasti, setiap dari kita mempunyai pengaruh terhadap kehidupan orang lain.

Perkara yang paling saya suka dalam novel ini:

Pertama, sisi kemanusiaan seorang manusia. Beliau sama sekali tak menggambarkan manusia yang begitu sempurna, terlalu idealistik. Bahkan ulama' yang beliau gambarkan mampu menjawab seluruh persoalan dengan bijak dan hikmah, pun memerlukan orang biasa untuk menjawab pertanyaan dalam hidupnya. Hal ini membuat kita berfikir, bahawasanya manusia itu sangat memerlukan satu sama lain. Kerana langsung, secebis apa pun tidak kita miliki di dunia ini. 

Kedua, hal yang saya suka dalam novel ini ialah gambaran kehidupan yang sangat dekat dengan kehidupan kita sendiri. Persoalan-persoalan yang ditimbulkan ialah tentang cinta, kematian, hubungan anak dan orang tua, dan kisah silam yang gelap. Persoalan-persoalan ini memang persoalan yang sering kita tanyakan dan ragukan. Kita ragu dengan hikmah yang belum tersingkapkan atas setiap kejadian. Kita ragu dengan rencana Tuhan dalam kehidupan. Kita sering bertanya tentang takdir Tuhan. Dan jawapan yang diberikan oleh watak Gurutta sangatlah hikmah dan dekat. Memang bila baca, rasa macam, ya Allah payahnya nak lakukan. Tapi, sebenarnya sebegitulah sepatutnya kita dalam menyikapi takdir yang mungkin kita rasakan seolah musibah bagi diri kita. 

Ketiga, saya suka dengan harapan-harapan yang ditawarkan dalam novel ini. Dan harapan-harapan inilah yang sebenarnya membuat kita rasa lebih tenang menjalani kehidupan yang belum pasti masa depannya. Harapan-harapan ini yang membuat kita rasa mampu berjalan walau dalam kepayahan memahami setiap kejadian. Harapan-harapan ini yang membuat dada terasa lapang walau banyak lagi tanda tanya yang tidak terjawabkan. 

Keempat, yang paling penting sekali ialah mesej yang disampaikan dalam novel ini ialah tentang betapa syumulnya Islam. Betapa Islam itu merupakan jalan kehidupan, bukanlah ritual-ritual kosong. Betapa Islam itu sentiasa menerangi jalan-jalan kehidupan. Melalui watak-watak dalam novel tersebut, terserlah Islam itu merupakan kehidupan. Islam yang menjunjung tinggi ilmu pengetahuan, Islam yang menawarkan harapan bukan hukuman, Islam yang bukan hanya hubungan dengan Tuhan tetapi juga dengan insan.

Konklusinya, bacalah buku ini. Buku yang bagi saya sangat dekat sekali dengan kehidupan. Boleh jadi, ada persoalan kita yang terjawab melalui buku ini, dengan izinNya. 
Saya bagi 4.5 bintang. Kenapa tak 5 bintang? sebab awal-awal buku ini agak lambat sedikit ceritanya. Tapi, tak mengganggu pun keseluruhan cerita. 

Really recommended!

P/S: Taknak tulis jawapan bagi setiap soalan yang diutarakan sebab nak awak semua baca. Hehe. Dan taknak reveal juga soalan Gurutta yang dijawab oleh orang yang dia nasihati sebelumnya. Kalau nak tahu, bacalah! :D