Kerana Setiap Orang Punya Kisah Tersendiri

Assalamualaikum.

Dunia sememangnya menjadi pentas ujian bagi manusia untuk diuji sejauhmana tahap keimanan dan ketaqwaan mereka. Supaya nanti dapat dipilih siapa yang berjaya kembali ke kampung asal kita, syurga.

Kasihnya Allah, Dia ciptakan manusia dengan pelbagai kelengkapan bagi memudahkan kehidupan. Malah, segala gala yang ada di atas dunia seperti haiwan, tumbuhan, tanah dan sebagainya adalah untuk manusia sendiri. Namun, sayang seribu kali sayang, tak banyak yang menghargai nikmat Allah dan menjadi makhluk lupa diri dan paling banyak membantah.

Dia telah menciptakan manusia dari mani, ternyata dia menjadi pembantah yang nyata.
Dan hewan ternak telah diciptakan-Nya, untuk kamu padanya ada ( bulu ) yang menghangatkan dan berbagai manfaat, dan sebagiannya kamu makan. Dan kamu memperoleh keindahan padanya, ketika kamu melepaskannya ( ke tempat pengembalaan ). Dan ia mengangkut beban-bebanmu ke suatu negeri yang kamu tidak sanggup mencapainya, kecuali dengan susah payah. Sungguh, Tuhan Maha Pengasih, Maha Penyayang,
(Surah An-Nahl : 4-7)

Dalam hidup juga, Allah mencipta kebahagiaan dan kedukaan. Semua itu sebenarnya adalah sebagai pelengkap kehidupan. Hidup tanpa rasa sakit sangat tidak realistik. Seolah robot yang tiada perasaan. Pasti bosan dengan hidup yang statik begitu. Lalu, Allah yang Maha Mengetahui memberi ujian kepada manusia mengikut kemampuan masing-masing. Tidak sedikit pun Dia zalimi. Ujian itu juga adalah hadiah daripada Allah. Tanda Allah perasan akan kehadiran kita. Tanda Allah rindu dengan doa kita.

credit : google

Bila berbicara soal hidup, memang tidak akan pernah habis. Setiap dari kita ada cerita tersendiri yang mungkin tidak pernah dikongsi dengan semua orang. Namun, satu perkara yang sangat mengharukan bilamana ada yang sudi berkongsi cerita. Banyak sangat perkara yang dapat kita muhasabah apabila kita tahu tentang hidup seseorang. 

Benarlah ada yang yang mengatakan,
"Don't judge people, you never know what kind of battle they're fighting"

credit : google

Perkongsian bersama adik-adik dalam satu halaqah baru-baru ini memang sangat membuka mata saya. Betapa setiap manusia ada kisah sendiri. Dan bila kita duduk bersama orang lain, kita sedar bahawa ujian yang kita lalui tidak sesukar mana.

Apa yang dapat saya reflek terhadap diri ialah siapalah kita, makhluk hina lagi jahil yang hendak hukum orang lain? Sedangkan kita tidak pernah tahu apa yang menyebabkan dia menjadi dia sekarang. Kerana itulah Islam, agama yang sungguh indah sangat menekankan tentang akhlak dan hubungan dengan manusia. 

Dan setiap orang pula dianjurkan untuk saling mengenali (taaruf), memahami (tafahum) dan membantu (takaful). - 3 rukun usrah

Semoga Allah merahmati adik-adik saya dan memberikan yang terbaik untuk mereka.
Semoga Allah meringankan beban dalam setiap jiwa-jiwa kita.

Semoga setiap ujian yang kita lalui bukanlah menjauhkan tetapi mendekatkan kita kepada Sang Pencinta.
Kerana seorang mukmin itu ialah seorang yang ajaib!

 “Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin, setiap urusan mukmin adalah baik baginya, hal itu tidak dimiliki oleh siapapun, kecuali oleh seorang mukmin. Apabila mendapat kesenangan dia bersyukur, dan itu baik untuknya. Apabila mendapat kesusahan dia bersabar, dan itu baik untuknya” (Riwayat Muslim).


Blessed Guest : Ramadhan and Al-Quran


Assalamualaikum.


Hiasan
source: karangkraf

So, just now I listened to Ustadh Nouman Ali Khan's talk and I feel that I should share with people about this.
We are getting near to Ramadhan and I guess everyone must be excited. :D

Bismillah.
First of all, Allah introduces Ramadhan as the month of which Al-Quran was revealed. Only then, Allah ordered the people to fast. How incredible is that when Allah started the verse by telling people that Ramadhan is the month where the Al - Quran was revealed. It shows that Ramadhan and Al-Quran are inseparable. 

Surah Al-Baqarah: 185,

"The month of Ramadhan [is that] in which was revealed the Qur'an, a guidance for the people and clear proofs of guidance and criterion. So whoever sights [the new moon of] the month, let him fast it; and whoever is ill or on a journey - then an equal number of other days. Allah intends for you ease and does not intend for you hardship and [wants] for you to complete the period and to glorify Allah for that [to] which He has guided you; and perhaps you will be grateful."

Subhanallah!

Then, Ustadh Nouman Ali Khan continued his lectures with Tafseer of Surah Al-Jumuah but he only focused on the first two verses. 
The first verse starts with:
''Whatever is in the heavens and whatever is on the earth is exalting (tasbeeh) Allah, the Sovereign, the Pure, the Exalted in Might, the Wise."

1. Everything around us is doing tasbeeh, so they remind all us of Allah. If everything can do tasbeeh, why not us. Right?

2. Allah emphasizes on his attributes. Allah tells us that HE is 
i. The King (The Sovereign)
ii. The Ultimately Pure and Purifier (The Pure)
iii. The One Who is Respected and has Authority (The Exalted in Might)
iv. The Wise

Then, in the next verse, Allah says

"It is He who has sent among the unlettered a Messenger from themselves reciting to them His verses and purifying them and teaching them the Book and wisdom - although they were before in clear error-"

1. Allah gives honor to someone who is "Ummiyin" (someone who does not even know how to read and write.) So, what can we learn here is that EVERYONE deserve RESPECT and do not underestimate people.

2. The Messenger is among them. So, for sure they know how Prophet talks and communicates. When the Prophet recites the Quran, the people know that it is NOT from him. It is from another source.

Let's just relate it to our lives. We know our parents and siblings very well. We know how they communicate and talk. One day, our sibling recites poem from Shakespeare, we definitely know it isn't her words right? Same goes to the Prophet. Everyone knows that it is NOT his words. It's from Allah.

3. Let's see what the Prophet did.
i. Recite to them His verses
ii. Purify them
iii. Teaching them the Book
iv. Teaching them wisdom

Ok, now relate this to the first verse. What are the attributes of Allah?
i. The King
ii. The Ultimately Pure and Purifier
iii. The One Who is Respected and has Authority
iv. The Wise

Err, can you see the relation?
Ok, let me tell you.

i. Allah is the King, so what the Prophet does? Recite to them His Book. A King is known by his signs. So, the ultimate sign of Allah's existence is His Book. 
ii. Allah is the Ultimately Pure and Purifier and what Prophet does is purifying them. 
iii. Allah is The One who is Respected and Has Authority. So, the Prophet teaches them the Book which contains the law and constitutions from Allah. So, it shows that Allah has the authority and should be respected.
iv. Allah is the Wise and the Prophet teaches the people wisdom.

2 parts of purifications:
i. mind
ii. heart
How beautiful Islam is when Allah balances these two aspects of human as for Christianity, it focuses on the spiritual (heart) and Jews focuses on intellectual (mind). 

Subhanallah. I'm amazed with Al-Quran. Two miracle verses of Al-Quran. Ya Allah, Al-Quran is the greatest gift of Allah to us. Do not ever take it for granted. 

In the verse 2 of this Surah, Allah gives the formula to accomplish the Prophet's mission. Masha Allah. We have to believe in this formula because the condition of the Quraisy before Rasulullah is sent down was in clear error, but Allah elevates them by sending the Prophet who recites to them His verses and purifies them and teaches them the Book and the wisdom. Subhanallah. 
If this formula is proven effective before, then it is possible that this formula will work successfully if and only if each and everyone of us gives an effort to make it becomes reality. I totally believe in this formula.

---------------------------------------------------------------------------
Addition from the talk. 
1. Everyone has their level of understanding. Do not expect people to understand everything. It's a process. It doesn't mean that when a person is a muslim, he/she must know everything. It's WE, who have to approach them and share this gift to them.
2. The Book (Al-Quran) is very beautiful, but sometimes we present it in a very ugly way. That's why some people see Ad-Deen as something that scares them, not something beautiful.
3. Ramadhan is around the corner. Let's start all over again! Set an intention that I WANT TO UNDERSTAND MORE ABOUT AL-QURAN. Insha Allah.

Marriage: Am I Ready Enough?

Assalamualaikum.

Before I proceed, I hope that you will read it till the end since I don't want anyone to jump into the conclusion. 


Ok. Bismillah.
First of all, marriage or in other word, Baitul Muslim is not something that we can get into without any preparations in term of physically, mentally, emotionally and most important; spiritually.
It is a very big decision in our life when we take the first step into it because once we get married; of course, we want it to last until Jannah, right?

So, there are too many preparations to make since we might live together with our spouse longer than we live with our parents (If Allah grants us with long life) And please bear in mind (reminder to myself!) that marriage is not only about fun. It's about RESPONSIBILITY. You will have more commitments. You will deal with your husband, your children, your in-laws. Too many things to think. Too many people to handle. So, you cannot be selfish. You must prepare from now! But, it doesn't mean that you need to wait until you become perfect because life is a learning process. No one can be perfect, but you can make an effort into it and still improving yourself even when you have got married. 

I am now 19 and honestly, I don't have any "calon suami" (I'm not  promoting myself, please.)
In fact, it's still too young for me since I need to get ready in every aspect.
I admit that, of course, I have the intention to marry in early age. Perhaps in 2 or 3 years from now.  (Insha Allah Amiin) but still, Allah is the Best Planner. 

If 2 years ago, I was thinking that getting married is an easy task. I will have a husband by my side and I can share everything with him. The life will be so perfect. I'll have someone to complete me, yada yada yada.... and the imaginations of the sweet things about marriage goes on. But now, I start to think about the responsibilities (tarbiyyah has taught me a lot. Alhamdulillah) and I start to improve myself bit by bit. Insha Allah.   



To myself and people out there,
Marriage is not about you and your spouse only.
It's about building an Ummah. 
You are the reflection of your children.
You're the one who will shape your children. 
It's definitely not an easy task, especially when we live in this kind of world.
It's going to be a big challenge for us to raise our children.
So, get ready from now. Improve ourselves to be a good role model for our children.

After all, marriage is not about making children but to educate them to be a good khalifah and abid. 
May our children will be our asset in hereafter.  
May Allah guides us. Insha Allah. Amiin.

How Many Percent Do We Use Our Brain?

Assalamualaikum.

Brain is one of the blessings from Allah to us. Brain is the center in our body systems and what makes it more amazing is that for human, we have one thing called "AQAL". Aqal will distinguish between humans and animals, yet some humans do not use their aqal wisely. 

Last Thursday, I had usrah with my beloved murobbi and usrahmates. We were discussing on an issue that happens in Japan. And we moved on to our purpose of life. 

One thing that my murobbi said had opened my eyes. She said, "Why are we study? Do we study for ourselves only or for the ummah? If we study for ourselves, then we are only thinking about ourselves. So, we only use our brain for 1/7 000 000 which is approximate to 0.0000000143%  ." Woah! At that time I was like, "Oh, it is such a waste if we study only for ourselves. So, from now on we must set our mind that we study not for ourselves only, but for 7 000 000 billion ummah. And it is definitely not an easy task. It's a big responsibility." 

Okay, I tell you. If in our life, we only think about our problems only, then we are not more than a robotic human. We are very selfish thinking about ourselves. Everything we see is only for our advantages. That's why we often see our problem is like the biggest problem in the world ever. We have set a limit to our mind and we can't see the world in real perspectives. We'll be a narrow-minded person. Then, when we die, what are our contributions? We just live and die without purpose. Oh No! It could not happen to any muslim because a muslim should give benefits to others.

 "The best man is the man who gives the benefit of others." 
(Narrated by al-Bayhaqi)


Don't we remember that As-Syahid Imam Hasan Al-Banna once said,


So, where are we? Do we think of this ummah
How many percent do we use this blessing from Allah?

Imagine, the Prophet S.A.W, he uses his AQAL to contribute to this ummah.
The neurons in his brain must have connected to each other completely.
You see, until now, we get benefits from his contributions. Subhanallah!

LET'S RESET OUR MIND. 
Live for ummah for the sake of Allah and contribute as much as we can.
Use our brain to the maximum!

Forgive and Forget

Assalamualaikum.

When I was in high school, a teacher asked us in a class, "do you think you really forgive someone when you can't forget what he/she did to you?"

And, I started to think about it until now. 

Since this issue is related to our HEART, so it's quite hard for me to determine whether I have forgave someone or not. As a human, I surely have feelings and I get hurt. When I get hurt, of course it really takes time and space to heal it. My mouth uttered that I forgive, but my heart?

It's actually something wrong in our heart if we can't forgive the one who has wronged us. Because our beloved Prophet, Rasulullah S.A.W even forgave a person who once plan to kill him. Subhanallah. How forgiving he is. He even forgave the people of Taif who did not accept his dakwah and threw him with stones. And when the angel (Jibreel A.S) offered him to destroy the people, he refused. He even prayed for the people of Taif! Masha Allah! I just feel amazed with his pure heart. But, we?

Our God, Allah S.W.T also forgives His slaves, no matter how great our sins are as long as we make the taubah. 

  “Dan sesiapa yang melakukan kejahatan atau menganiaya dirinya sendiri (dengan melakukan maksiat) kemudian dia memohon ampun kepada Allah, nescaya dia akan mendapati Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."
[ 4:110 ]

“...Dan kalaulah mereka ketika menganiaya diri mereka sendiri datang kepadamu (wahai Muhammad) lalu memohon ampun kepada Allah dan Rasulullah juga memohon ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani”
[ 4:64]

See, The One who creates us, gives us everything we need in life and owns our life is ready to forgive us when we make taubah. 

source: google

How about us?
Why we need to keep grudge in our heart?
[I'm talking to myself actually]
Why we need to feel hurt everty time we recall what the person had done to us?
Why can't we just forgive and forget? 

Then, I got an answer.
It's because our heart still got diseases.
And, we need to clean our heart.

Remember. We also do mistakes to people and we also create scars in their heart.
So, why do we feel like we are "big" enough not to forgive a person who has wronged us?
Even Allah and the Prophet forgive people wholeheartedly. Why don't we?

Let's us keep trying to forgive and forget.
Like what Elsa said in "Frozen"
LET IT GO.
THE PAST IS IN THE PAST.. 


Bukankah kita taknak hidup dengan luka yang lepas?
Bukankah kita makin rasa sakit bila kita tak memaafkan dan melupakan rasa sakit tu?
Dan, bukankah orang yang menyakiti kita itu juga adalah saudara kita?

"Sesungguhnya, orang beriman itu bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat."
[ 49:10 ]

Mengutuk Kegelapan atau Menawarkan Cahaya?

Assalamualaikum.
 
 

Hari demi hari, umat makin derita. Makin disogok dengan penyakit-penyakit yang boleh membunuh semangat dan jiwa orang muda. Berita-berita yang dibaca semua berkisar tentang kerosakan akhlak.
Dunia ini memang sudah tenatkah?

Saya dapat merasa dunia sedang merayu kepada manusia untuk kembali suburkannya.
Kasihan dunia. Dizalimi dan disakiti sebegitu rupa.
Terkadang apabila terlalu biasa dengan berita-berita ini, dah tak mampu untuk rasa apa-apa.
Dan sungguh, perasaan ini sangat bahaya apatah lagi bagi seorang yang menggelarkan dirinya seorang daie. Astaghfirullah.

Sedih. Risau. Gelisah. Semua perasaan bercampur baur dan tak mampu untuk digambarkan.
Melihat manusia ditipu dengan perasaan dan nafsu sendiri, itu sangat sakit.
Ah dunia, engkau yang kejam atau manusia yang zalim?

Masalah umat memang merisaukan. Memang menyedihkan.
Tapi, apa yang lebih menyedihkan ialah kita tidak melakukan apa-apa untuk membaiki.

Betapa terkadang diri ini ingin sangat melihat perubahan yang mendadak.
Ingin melihat dunia kembali diletak atas fitrahnya. Tak sanggup lagi melihat manusia tenggelam dalam lumpur hitam yang membawa kerosakan.
Tapi, apa yang kita lakukan? Itu satu persoalan yang memerlukan jawapan.

Ye, kita tidak mampu untuk mendidik semua orang.
Berkongsi kefahaman yang kita ada bersama dengan mereka bukan suatu benda yang mudah.
Maka, seorang sahabat berkata, "Lihat kembali bagaimana Rasulullah menangani keadaan di Jahiliyyah dulu."

Ye, Sirah. Sirah yang penuh dengan pengajaran yang mengujakan.
Memberi semangat bagi jiwa yang lemah.
Moga Allah kuatkan.

Semoga kita bukan para daie yang hanya tahu bersedih dengan masalah tetapi tidak menggerakkan.
Semoga kita tidak menjadi orang yang hanya mengutuk kegelapan kerana kita sepatutnya menawarkan cahaya dan menunjuk jalan. Moga Allah mudahkan.

Belum Tibakah Masanya?

Assalamualaikum.

Kebelakangan ini, saya berhadapan dengan konflik dalaman demi mengelakkan tanggungjawab yang perlu digalas. Bahaya betul. Astaghfirullah.

Tapi, memang Allah itu sangat memahami jiwa hambaNya.
Lalu, peringatan demi peringatan diberi beserta jalan yang ditunjuk arahnya. Alhamdulillah.

credit: http://muharikah.com

Merenungi firman Allah dalam Surah Al-Hadid ayat 16:
" Belum tibakah masanya bagi orang beriman, untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan dan janganlah mereka seperti orang-orang yang telah menerim kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang hingga hati mereka menjadi keras. Dan banyak antara mereka menjadi orang fasik." Surah Al-Hadid:16

Setiap kali daurah (program) ada saja ayat-ayat yang dibaca untuk menjentik kembali hati yang macam nak layu dah. Jujur kata, bila naqibah kata saya dan sahabat lain dah perlu menggalas tanggungjawab menjadi "kakak-kakak" baru, saya mula gelisah. 

"Biar betul? Aku ni join tarbiyyah tak sampai setahun lagi"
" Hish. Benda besar ni. Aku nak tarbiyyah diri pun liat lagi nih."
"Eh, aku boleh ke ni? Banyak kot tak prepare lagi"

Dan macam-macam lagi alasan yang sengaja dibuat bagi mengelakkan tanggungjawab. Walaupun cuma bercakap dengan diri, tapi serius rasa nak lari.

credit: google


Ya Allah, beratnya! Sampai berat kepala dirasa. Kemudian, dalam hati rasa berat, diketuk lagi hati dengan ayat Allah
"Berangkatlah kamu dalam keadaan merasa ringan mahupun merasa berat dan berjihadlah dengan harta dan dirimu di jalan Allah.Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui." Surah at-Taubah : 41

Mana lagi saya nak elak? Sampai bila saya nak bersenang lenang dalam dunia dakwah tarbiyyah ni?
Sampai bila saya nak terus menerima tanpa memberi? Kedekutnya saya. Sedangkan di luar sana sangat ramai orang yang dahagakan kemanisan dakwah ini. Sangat ramai yang perlukan bimbingan. Boleh jadi jika saya terus mengelak dan melarikan diri, mereka-mereka yang saya tinggalkan menjadi penyebab saya terhalang dari masuk syurga. Nauzubillah.

Bukankah Allah telah memilih kita untuk berada dalam gerakan ini? Sejauh mana saya cuba lari, Allah pasti akan memanggil dengan berbagai cara yang unik hingga membuat saya tak boleh lari.
Lalu, buat apa saya cuba lari kan?
Hadapinya dengan tabah.

I need to always remind myself than this is the right path.
This is the short-cut to Jannah. Allah has showed me the way. So, why do I need the other ways?
May Allah ease my way. May Allah ease our way. insha Allah.
I'm not alone by the way. Why do I'm afraid?


Sesat Jalan

Bismillah.

Kejadian berlaku semasa saya dalam bas dalam perjalanan ke rumah saya tercinta.

A: Pakcik, macam mana ni pakcik? Saya patut ke Perak. Sekarang saya dah pelik, kenapa saya kat Melaka? Pakcik, tolonglah saya  pakcik. Kat  mana saya nak berhenti ni?

Pakcik: Macamana awak boleh salah naik bas ni? Ni nak ke Johor.

A: Tadi saya naik bas, pakcik tiket tu tak cakap apa-apa pun. Tak cakap pun saya salah naik bas ke apa. Jadi, saya naik je la bas ni.


Baiklah, kejadian ini sebenarnya berlaku setiap hari dalam kehidupan kita.
Berapa banyak mereka yang mencari-cari jalan kepada tempat tujuan mereka yang sebenar, tapi tiada siapa yang membantu. Tiada siapa yang menunjukkan.
Kalau mahu bertanya, mereka malu. Tapi itulah. Benar kan, malu bertanya sesat jalan.
Lalu, mereka menganggap bahawa "bas" yang mereka pilih itu benar. Jalan yang bas itu bawa adalah jalan yang betul. Sehingga satu hari, terungkaplah rahsia bahawa mereka tersalah jalan. Mereka tersalah memilih bas.

Siapakah yang bertanggungjawab atas kesesatan mereka?
Adakah patut disalahkan mereka sedang mereka tidak tahu?
Atau yang salahnya adalah kita?
Yang tahu dan faham, tapi enggan memberitahu.
Enggan menyampaikan.
Maka, adakah layak kita digelar penyampai kebenaran, pembawa agama Tuhan?
Dan kita sebenarnya orang yang zalim bilamana kita menyembunyikan kebenaran.
Kita zalim bilamana kita membiarkan kesesatan terus berterusan.
Kita zalim!

Setiap saat yang kita bazirkan, setiap saat yang kita habiskan,
kala itu, musuh-musuh Islam sedang bertungkus lumus merencanakan agenda jahiliyyah.

Kalau yang batil berusaha untuk menyesatkan manusia dan membawa manusia ke neraka, mengapa kita yang berada di jalan yang hak culas melakukan kerja kita?
Sampai bila kita mahu berdiam diri dan hanya melihat tanpa ada tindakan?
(lebih ditujukan pada diri yang asyik bermalas-malasan...)

Ayuh, bangkit.
Tegakkan kebenaran.
Allah bersama kita.

Surah Al-Baqarah ayat 140:


Atau patutkah kamu mengatakan, bahawa Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail dan Nabi Ishak dan Nabi Yaakub berserta anak-anaknya, mereka semua adalah orang-orang Yahudi atau Nasrani, (padahal agama mereka telahpun ada sebelum adanya agama Yahudi atau agama Kristian itu)? Katakanlah (wahai Muhammad): Adakah kamu yang lebih mengetahui atau Allah? Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan (saksi dan bukti) yang telah diberikan Allah kepadanya? Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang telah kamu lakukan.

Nak share lagu. hayati dan fahami liriknya.

lagu feveret .

Sibuk

Assalamualaikum w.b.t



Sahabat, 
Betapa dunia ini terlalu melalaikan kita.
Betapa banyak masa dihabiskan kerananya.
Betapa hidup mati kita seolah untuk dunia.

Sibuk.
Terlalu sibuk dengan berbagai tugasan.
Seolah tiada masa untuk bersama Tuhan.
Seolah masa itu hanya untuk menambahkan lagi wahan.

Mengapa.
Mengapa tiada masa untuk Dia.
Mengapa tiada masa untuk pemilik nyawa.
Mengapa tiada masa untuk akhirat.
Tempat yang dijanjikan istirahat.

Tidakkah kita penat wahai sahabat.
Penat di sini. 
Sakit di sana.
Lelah di sini,
Seksa di sana.

Cukuplah sahabat dengan tipuan dunia ini.
Cukuplah kita dilalaikan.
Bangkitlah kembali.
Kembali kepada Tuhan.

Bukan menidakkan kepentingan dunia.
Betapa Tuhan itu sangat kasih sangat penyayang.
Tidak perlu ditinggalkan dunia.
Cuma, taklukilah ia.
Letaklah dunia di tempatnya yang hak.
Dunia hanya di tangan.
Akhirat di hati.

Bila perlu dilepaskan, kita lepaskan.
Bila perlu digenggam, kita genggam.

Surah Jumuah ayat 10:
Kemudian setelah selesai solat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi, dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak, supaya kamu berjaya.


Wallahualam.
Sama-sama muhasabah, sahabat.

Binatang

Assalamualaikum w.b.t



Sebelum kita ke point sebenar entry kali ni, cuba kita fikir, apa perasaan kita bila orang cakap "BINATANG kau!" wah. habis. Ni dah kenapa ni. Siapa dia nak cakap kita binatang. Dan mesti kita fikir yang orang ni betul marah kat aku ni. Apa salah aku? 
Ke kita cuma, "Oh, binatang? ok. Bai" macam takda perasaan. em. macam pelik tu. Takda deria perasaan. 

Ok, berbalik kepada point yang saya nak ketengahkan. 
Alangkan bila manusia marah kat kita dan cakap kita binatang, kita dah rasa macam "Apa kes ni?!" 
Apatah lagi bila ALLAH, Pencipta kita yang cakap kan ?

"APA? like seriously Allah cakap kita binatang?" 

"Eh, tidaklah begitu. Allah cuma kata kita seperti binatang atas kesalahan diri kita. Allah Maha Lembut Maha Pemaaf Maha Penyayang. Takkan dia nak cakap kat hamba DIA yang taat macam tu kan? :)"

Jom tadabbur Surah Al-Aaraf ayat 179 :

"Dan sungguh, akan Kami isi neraka Jahannam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka memiliki mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengarkan (ayat-ayat Allah). Mereka seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lengah"

zapp! pedas kan kata-kata ni. Betapa Allah marah dengan orang yang diberi nikmat mata, telinga dan hati tetapi masih tetap mahu ingkar. Adakah kita termasuk dalam kalangan tu? Nauzubillah min zalik. 

Jadi apa perlu kita buat? 
Bukankah kita ini Khalifah dan Abid?
Bukankah kita ini manusia, makhluk Allah paling istimewa?
Lalu kenapa kita nak rendahkan darjat kita seolah binatang, bahkan lebih teruk lagi ?!
Tidak cukupkah kalam Allah untuk buat kita menginsafi diri?
Atau sememangnya memang tak mampu menginsafkan diri kerana dalam sehari, jenguk Al-Quran pun tidak. Allah...

Jalankan tanggungjawab kita.
Yakinlah, Allah sentiasa membantu.

Wallahualam.

nurulazzura
2300
29012014

Perang Sudah Lama Bermula !

Assalamualaikum w.b.t

Sebelum mulakan, mari buka tafsir surah Al-Baqarah ayat 120 :

"Dan orang-2 Yahudi dan Nasrani tidak akan rela kepadamu sebelum engkau mengikuti agama mereka. Katakanlah 'Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yg sebenarnya).' Dan jika engkau mengikuti keinginan mereka setelah ilmu (kebenaran) sampai kepadamu, tidak akan ada bagimu pelindung dan penolong dari Allah."

Sudah terang lagi bersuluh. Sangat jelas dan nyata bahawa orang Yahudi dan Nasrani memang TIDAK AKAN REDHA dengan kita, umat Islam. diulangi TIDAK AKAN REDHA. Matlamat mereka tu sangat jelas nak jatuhkan umat Islam sampai jahanam sejahanamnya. Tapi aneh, kita pula yang seolah tiada jati diri. Mengikuti tanpa memahami. Alangkah murahnya kita. Hanya dijadikan boneka di bumi sendiri. 

Sejarah perang ini sudah lama bermula. Semenjak Nabi Adam a.s diciptakan lagi. Berterusan hingga sekarang. Dan kita memang sedang berperang dengan tentera syaitan. Ye, tentera yang ingin sesatkan kita. 
Sebelum kita teruskan lagi. Jom kita renung semula sejarah. Semasa Nabi Adam diciptakan dan Allah menyuruh semua malaikat dan Iblis tunduk kepadanya tapi Iblis enggan. Lalu, terkutuklah dia dan dia bersumpah untuk menyesatkan manusia kecuali sebahagian kecil. Teknik yang digunakan Iblis untuk menghasut Adam dan Hawa dipaparkan dalam Surah Al-A'araf ayat 20-21 :

"Kemudian setan membisikkan fikiran jahat kepada mereka agar menampakkan aurat mereka (yang selama ini) tertutup. Dan (setan) berkata, "Tuhanmu hanya melarang kamu berdua mendekati pohon ini, agar kamu berdua tidak menjadi malaikat atau tidak menjadi orang yang kekal (dalam syurga) .

"Dan dia (setan) bersumpah kepada keduanya, "Sesungguhnya aku ini benar-benar termasuk para penasihatmu"

Serangan yang umat Islam kini hadapi bukanlah serangan senjata tetapi yang lebih parah, SERANGAN PEMIKIRAN. 
Menurut sejarah perang pemikiran moden, ia berlaku sejak Perang Salib (1-9)  (1095-1291)
Ekoran kekalahan tentera salib, King Louis IV meninggalkan wasiat sebelum beliau mati :

"Kita kalah dalam peperangan ini sebab tentera Islam berpegang teguh kepada kitab mereka (Al-Qur'an). Mereka berperang nak mati (syahid) manakala kita berperang nak hidup. Jadi kita kena ubah tektik dalam nak mengalahkan mereka. Kita tak usah lagi berperang gunakan senjata tapi kita perangi pegangan mereka. Kita mesti buang Al-Qur'an daripada dada mereka. Percayalah selepas ini kita akan berjaya..."

Dahsyat kan ? Dan inilah rahsia umat Islam sekarang makin lemah dan terus lemah. kerana jauhnya daripada Al-Quran.

Selain itu, pada tahun 1933, dalam satu konferens Missionaries, di Al-Quds, Zwemer berkata :
"Sesungguhnya tugas kalian adalah mengeluarkan 
muslimin dari agamanya supaya dia menjadi seorang
makhluk yang tidak ada hubungan dengan Allah.
Dengan sendirinya dia akan menjadi seorang yang
tidak terikat dengan akhlak yang selama ini menjadi
landasan hidup semua ummat. Dengan sendirinya
generasi muslim berikutnya akan sesuai dengan apa
yang dikehendaki kaum penjajah, tidak mengendahkan
masalah besar senang bersantai-santai dan tertarik
kepada dunia, serta hidup untuk hanya untuk
memuaskan nafsu…” 

Snouck Hungronje  (hebat permainan dia kan ) 

Belum lagi cerita pasal Snouck Hungronje yang sanggup menghafaz Al-Quran, menjadi imam masjid, kahwin dengan anak ulama' semata-mata untuk cari cara jatuhkan Islam. LAGI DAHSYAT !
Kita pula kat sini masih lagi tertipu dengan segala tipu daya. T_T

Mari kita kenal pula cara yang mereka gunakan untuk menyerang fikiran kita. Ia dikenali sebagai 4S dan 4F
1-Sports
2-Smoke
3-Sex
4-Song
5- Female
6-Fun
7-Fashion
8-Food 
Kita pun boleh fikirkan bagaimana mereka menggunakan 4F dan 4S ni sebab sangat sinonim dan sebati kan dalam diri ? 

Jadi sahabat, Apa tugas kita sebagai muslim ?
hanya belajar, kahwin, ada anak kemudian MATI. 
ADAKAH CUMA ITU ?!
TIDAK SAHABAT !
KITA ADA MISI sebelum kita dihancurkan lumat oleh musuh kita. 
bersiap siagalah !
Ingat sahabat, musuh kita takkan pernah berhenti untuk terus memerangi kita
Rujuk Surah Al-Baqarah ayat 207 :

"..........Mereka tidak akan berhenti memerangi kamu sampai kamu murtad  dari agamamu,jika mereka sanggup.........."

Jangan biarkan kita jadi pemutus rantaian dakwah Rasulullah dan para sahabat. Betapa peluh dan darah membasahi tubuh mereka demi Islam tercinta dan kita begitu mudah menghancurkan tugas ini .


Kitaran Bodoh

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah kerana dilapangkan masa oleh Allah untuk saya menulis di sini.
Bismillah.

Baiklah, Alhamdulillah saya diberi ruang dan peluang oleh Allah untuk menghadiri satu program ilmu yang sangat bagus sebanyak dua kali. namanya ISK. apa itu ISK ? ISK tu ialah INI SANGAT KOOL. Ok tak. INI SEJARAH KITA.
Kalau saya nak cerita keseluruhan program di sini, mungkin perlukan masa sebab program ini pun mengambil masa 2 hari untuk selesai. Jadi, saya hanya berkongsi hal yang sangat penting untuk kita semua tahu insha Allah.

Apa yang ingin saya kongsikan di sini ialah satu perkara yang saya rasa sangat tepat untuk menggambarkan keadaan kita di dunia sekarang.  Saya baru dapat isi penting ini daripada Kak Najwa iaitu berkenaan kitaran bodoh.

Apa itu kitaran bodoh?
Kitaran Bodoh itu begini. Cuba kita kaji balik apa yang kita buat sepanjang hari dan hari minggu.
Sebagai pelajar, pagi pergi sekolah, buat kerja rumah, makan, tidur dan kita terus buat benda sama setiap hari. Perasan ke tidak? Bosan ke tidak?
Sebagai pekerja pun sama. Pagi pergi kerja, balik kerja, penat, balik rumah, makan, tidur.
Sama tak kita macam robot? Tiada tujuan hidup. Orang putih kata "go with the flow"
Hujung minggu pula, apa yang kita buat?
shopping, tengok wayang, berhahu-huha dengan kawan dan sebagainya.
Paling selalu orang buat, tidur. Apa lagi yang paling indah selain tidur bila hari minggu datang kan.
Iyalah, penat kot Isnin sampai Jumaat kerja. Sabtu Ahad lah rehat.

Sekarang nak tanya, inikah tujuan hidup kita?
Kerja, rehat, makan dan tidur.
Cuma itu?
Adakah Allah mencipta kita dengan tujuan bermain-main?

Saksikan video ini:


Baiklah. sudah saksikan?
Alhamdulillah. Refleksi balik pada diri kita. Adakah kita seperti ini?

Kalau kita tak sedar dan faham, kita akan terus buat benda yang sama sampai bila-bila.
Sampai kita sedar dan kita faham tujuan kita dihidupkan. 
Sampai satu tahap, kita akan rasa bosan. Bosan dengan hidup.
Sebab tiada apa benda yang signifikan pun. 
Jadi, kita akan jalani hidup dengan sia-sia.
Habiskan masa begitu sahaja. Habiskan duit begitu sahaja.
Walaupun kita rasa bosan, kita rasa penat , kita akan tetap buat sebab kita rasa benda itu sahaja yang menyeronokkan kita. Kita tidak nampak benda yang lebih besar daripada itu.


Ini kitaran hidup kita. *maaf, buruk ya amat 

Umur kita sehingga 15 tahun sudah habis. Sudah berlalu.
Sekarang ini kita berada di fasa kedua. Umur antara 16-30 tahun. 
pada waktu usia kita beginilah, semangat berkobar-kobar. Pengaruh macam-macam boleh masuk.
Masa inilah , kita kena gunakan akal dan hati kita dengan sangat sangat baik sekali berpandukan AL-QURAN dan SUNNAH. Dua benda ini paling sangat penting. 
Waktu ini la kita nak cuba banyak benda hatta benda paling bodoh sekalipun kita nak cuba sebab kononnya berdarah muda. 
Dan pada waktu inilah kita nak mencorak hidup kita. Bukan setakat corakkan hidup sampai umur 60 tapi corakkan hidup sampai akhirat. Nampak tak sekarang ni pentingnya umur belasan samapai 20-an tahun ini?

Jadi disebabkan itulah kita perlu matlamat yang jelas, kukuh dan ampuh untuk menentukan hala tuju dan cita-cita kita dan membuahkan akhlak yang hebat juga.

lukisan ni macam lawa sikit sebab dah kali kedua buat . haha.

OK. ini apa? ini macam sel haiwan. 
Apa yang paling penting dalam sel haiwan? Nukleus.
Apa fungsi nukleus? to control the activity of the cell.
Nukleus itu kalau ikut gambar rajah di tengah-tengah. Ini dianalogikan seperti hati. 
Hati ini benda yang paling orang tak nampak. 
Cuma kita dan Allah sahaja yang tahu. Jadi, di sinilah letaknya matlamat hidup kita.
Hati ini dia akan beri kesan pada impian kita dan juga perbuatan/penampilan kita .

Bagaimana?
Baiklah. Contohnya matlamat kita nak jadi penyanyi, maka hobi kita ialah menyanyi dan penampilan kita akan meniru artis.
Tapi, adakah matlamat seperti ini kukuh? 
Adakah pencapaian atas matlamat seperti ini akan memberikan kita ketenangan sepanjang hidup?

Jadi, betapa pentingnya kita betulkan matlamat kita.
Matlamat kita adalah untuk menjadi khalifah serta ahli ibadah yang taat kepada Allah.
Maka, hobi kita ialah buat baik dan impian kita juga adalah syurga Allah yang tertinggi. 
Maka, penampilan kita, perbuatan kita dan akhlak kita mencerminkan apa matlamat kita.

Oleh itu, marilah kita betulkan matlamat kita dan sentiasa perbaharui niat kita.
sebab hati kita ini selalu berubah. Niat kita kadang tergelincir. Maka sama-samalah kita perbaharui niat dan letakkan matlamat yang betul.

Akhir kata, bagaimana kita tak nak berada dalam kitaran bodoh ?
KELUAR dari kitaran bodoh dan BERHENTI menjadi robot.
Kita manusia. dan Allah mencipta kita dengan mulia.
Jangan kita zalimi diri kita. Jangan kita hinakan diri kita.

wallahualam. sekadar perkongsian.
moga bermanfaat. insha Allah .
JOM LARI KELUAR DARI KITARAN BODOH ! :D